- 01:00
- Хитовете днес
- 20:00
- Fresh! Top 30
- 22:00
- Хитовете днес
- 00:00
- Хитовете днес
- 07:00
- "Шоуто на Блондинките" с Цвети...
Търси в сайта...
Потребители на facebook са били манипулирани тайно от учени
facebook е манипулирал тайно емоциите на 700 хиляди потребители с цел да бъде проучено в детайли "емоционалното заразяване”, пише pravda.bg. Проучването обаче разгневи потребителите на социалната мрежа и постави на дневен ред множество въпроси от морално естество.
В рамките на една седмица учени от университетите Корнуел и Калифорнийския в Сан Франциско са използвали различни алгоритми в мрежата, с които са променили съдържанието на информацията, която е била получавана от случайна група англоговорящи потребители на социалната мрежа. Резултатите от спорното изследване са поместени на 17 юни в научното списание "Бюлетин” на Националната академия на науките.
Авторите на изследването във facebook, което породи вълна от недоволство, подчертават, че основната им цел била да научат дали броят на прочетените отрицателни или положителни послания оказва влияние върху съдържанието на това, което се публикува по-късно. Резултатите сочат, че потребителите на facebook започнали да използват по-отрицателна или по-позитивно настроена лексика в зависимост от съдържанието на това, с което били "облъчени”. Авторите на изследването заключват, че емоционалните състояния на хората могат да се предават като "зараза", която кара останалите да изпитват същите емоции, без дори да си дадат сметка за това.
Те твърдят, че резултатите от изследването показват реалността на масовото емоционално заразяване, което се практикува в социалната мрежа. Макар и други изследователи да са се спирали вече на това явление, резултатите от скандалното изследване са уникални, тъй като авторите са успели да "манипулират” информацията, която е стигала до потребителите. Изследователите се опитват да подчертаят, че изследването не е в разрез с политиката за използване на данни във facebook, на която всички потребители са задължени да се подчинят при създаването на нов профил.
"Въпросът е: ако facebook реши, например, че за двете неща, за които му пука най-много - реклами и въвлеченост на потребителя - най-добре е да ни подържа в щастливо неведение и да филтрира насила от нас лошите новини, какво би могло да го спре да го направи? Докато платформата е толкова популярна, а алгоритмите и кода й - абсолютно непрозрачни, в наш интерес е много да внимаваме каква власт й делегираме, пише theguardian.com.