Печалбите и загубите на филмовата индустрия

Обемът на световния кинопазар през 2011 е нараснал с 3 процента, достигайки 32,6 милиарда долара, показват данните на Асоциацията на американските кинокомпании.

В същото време най-големият национален филмов пазар – северноамериканският - спадна през 2011г. до16-годишен минимум. Неговият общ обем е 10,2 милиарда долара, което е с 4 процента по-малко от предишната 2010, когато показателят беше 10,6 милиарда.

Намаляването на интереса към киното в САЩ експертите обясняваха, включително и с отсъствието на свежи идеи: седем от десетте най-касови холивудски продукции на 2011 бяха продължения, една – кавър, а останалите две – екранизация на комикси, които през миналата година се оказаха не най-успешните, въпреки традиционната им популярност.

Затова пък филмовата индустрия извън САЩ и Канада заработи с 6 процента повече от 2010 г. - общо около 22, 4 милиарда долара. Най-бързорастящият пазар се оказа китайският – обемът му нарасна с 35 процента за година и достигна 2 милиарда долара. Експертите прогнозират, че през 2015 г. Китай ще изпревари днешните лидери и ще стане най-голямата кинодържава, дори при положение, че властите там крайно неохотно допускат на своя територия чуждоезиковите блокбастери. До 2012 година в КНР беше разрешено да се внасят до 20 чужди филма, сега вратата е открехната до 30.

На сметката на Русия са 1,15 милиарда – толкова колкото и Германия – това е шестото място в света по обем на кинопазара.

3D филмите през 2011 в сравнение с 2010 са почти двойно повече: през 2010 3D очила били необходими за 26, а през 2011г. - за 45 филма. Заедно с това общата печалба от 3D проектите се съкращава с 400 милиона, защото през 2011 така и не се появи нещо сравнимо с "Аватар" бил всички световни рекорди.

Все пак в началото на 2012 година американският кинопазар се реабилитира частично: през първите седем седмици на годината, по данни на "Холивуд Рипортър", филмовите каси са събрали с 14,1% повече в сравнение със същия период на миналата година, достигайки 1,19 милиарда долара.

Показателен е фактът, че касови хитове често стават относително нискобюджетни проекти, а мащабни студийни замисли като 350 милионният "Джон Картър" търпят "касово поражение".


Свързани новини

Два БГ филма в конкурса на СФФ

04.02.2019

77 премиери на Master of Art

13.04.2018

"Силата се пробужда" чупи рекорди

28.12.2015

Дани Бойл потвърди "Трейнспотинг" 2

07.09.2015

"Съдилището" е БГ кандидатът за Оскар

04.09.2015


flash