- 11:00
- Fresh! Top 30
- 13:00
- Хитовете днес
- 01:00
- Хитовете днес
- 20:00
- Fresh! Top 30
- 22:00
- Хитовете днес
Търси в сайта...
Колко ни струва посещението на музикалните фестивали?
Европейско изследване сравни няколко от най-големите фестивали в Европа и установи най-желаните и евтини дестинации за фестивален туризъм, пише бгнес.
Кои са най-желаните европейски фестивални дестинации? Колко ни струва да посетим всяка една от тях? За какви непредвидени разходи да се подготвим? Каква е средната цена, която европейската публика е готова да плати, за да се потопи в неповторимото изживяване, наречено музикален фестивал? Кой от големите европейски фестивали е с най-добрите цени?
Това разкрива проучване за 2014 на новата Европейската агенция за фестивални изследвания (European Festival Research Agency). То анализира различни икономически, финансови и социални показатели във фестивалния бизнес от потребителска гледна точка (цените на билетите, престоя, храните, напитките и непредвидените разходи, както и социалното влияние на фестивала) и определя новите и любoпитни тенденции.
Фокус на изследването са големите европейски музикални фестивали, с продължителност между 4 и 7 дни и повече от 10 сцени.
Първият ключов показател, разбира се, е цената на билетите, като средната стойност на пропуск за голям европейски фестивал през 2014 е била около 203 евро. Фестивалът с най-ниска цена на билетите, включен в проучването, е EXIT Festival в Сърбия. Най-високата цена си оспорват фестивалите Glastonbury (Великобритания) и Tommorowland (Белгия).
След билетите идва ред и на уреждане на място за спане. През 2014 фестивалите отново обявяват ръст в посещението на къмпинг зоните. Това е постоянно покачваща се тенденция през последните 3 години. Причината за нея обаче не е увеличаващият се брой фестивални посетители, а фактът, че това е най-достъпната финансово опция. Средната цена на къмпинга според EFRA варира около 171 евро за пет фестивални дни. Фестивали като EXIT (30 евро) и Glastonbury (60 евро) още държат ниския ценови диапазон, за разлика от други утвърдени играчи на пазара, като Sziget (Унгария), Roskilde (Дания) и Tommorowland, които не падат под 200 евро на предварителната си продажба.
Цените на храната и напитките също са във фокуса на статистическото проучване, а амплитудите и тук са големи – сандвичите започват от 3 евро (EXIT), минават през 5 евро (Sziget) и достигат до 15 евро за сандвич на Tommorowland. Бирата също е най-евтина в централна и Източна Европа (EXIT, Sziget, Outlook), като най-високите си стойности напитката очаквано достига на Острова, където половин литър може да струва почти 10 евро.
Всички тези цени EFRA обединява и в общия статистически показател "фестивален ден" - парите, които през 2014 един средностатистически фестивален посетител харчи на ден. Тук отново цените се покачват от изток на запад – един фестивален ден на EXIT струва 20 евро, на Sziget – 30 евро, а най-скъпи за феновете са датският Roskilde (100 евро на ден) и белгийският Tommorowland (150 евро на ден).
За всички, които тепърва се подготвят за фестивални приключения, е важно да проверят внимателно и т.нар. "скрити разходи" - услуги, които често отсъстват от официалния ценоразпис и планираните бюджети, но без които достъпът до фестивалните зони би бил невъзможен - често в Централна и Източна Европа се заплащат допълнително такси за резервация и туизъм, а в Западна Европа най-много непредвидени разходи отиват за паркинг, интернет, ток и топъл душ.
Последният показател, който EFRA посочва, е емоционалната стойност на фестивалите. Много често списъкът с артисти се счита за основната причина феновете да изберат дадено музикално събитие. Въпреки това обаче нишови фестивали често са напълно разпродадени без нито едно обявено име (например германския Wacken, или португалския Boom Festival), а Fusion Festival в западна Германия прави томбола със записване, чрез която се изтеглят щастливците, които имат право да закупят билет за фестивала. И освен гигантът Glastonbury (най-големият музикален фест в света се разпродава за броени часове), най-голяма глобална емоционална ангажираност предизвикват фестивалите със специална атмосфера, като EXIT и Sziget, за чиито награди за най-добри фестивали в популярната класация на European Festival Awards през 2014 са гласували над 2 000 000 фена.