Невероятната история на YouTube гуруто на грима Мишел Фан

Възможно е споменаването на името на Мишел Фан да не извика определена асоциация в съзнанието ви. Възможно е също така да не я разпознаете, ако я видите на улицата (в случай, че се разхождате из Сан Матео, Калифорния) или на снимка с едва забележим, изключително деликатен грим. Почти невероятно обаче би било никога да не сте се натъквали на някой от стотиците й видеоклипове в YouTube, в случай, че някога сте търсили съдържание, свързано с декоративна козметика и техники на гримиране, пише framar.bg.
 
Защото Мишел Фан не е просто една от многото атрактивни млади жени, придобили популярност в YouTube и социалните мрежи. Днес 27-годишната американка с азиатки корени има канал с повече от 7 милиона абонати (отстъпвайки по този показател единствено на Риана) и над 1 милиард гледания, собствен бизнес – компанията за електронна търговия с козметика с повече от 700 000 потребители и едногодишен оборот в размер на 87 милиона щатски долара, собствена линия за L’Oreal, току-що издадена дебютна книга (Make Up: Your Life Guide to Beauty, Style and Success — Online and Off) и редица други свръх успешни начинания, които превръщат Мишел Фан в явление, фактор и пионер в една тотално променена през последните 7-8 години бизнес среда. 
 
Мишел Фан е родена с името Туйет Банг в Бостън, Масачузетс, на 11 април 1987 година, с изцяло виетнамска кръв, а семейството и в никакъв случай не е от заможните. Достатъчно е да бъде споменат фактът, че в един момент Мишел, брат й Стив и родителите й разчитат на купони за храна, за да оцеляват. Поради сериозни проблеми с хазарта, бащата на Мишел става причина за честото им местене от едно място на друго, докато един ден той просто не изоставя семейството, без каквото и да било предупреждение и обяснение.
 
Майка й се жени повторно и ражда още едно момиченце, но постепенно отношенията между Мишел и новия мъж в къщата стават непоносими. На 17 години тя започва да работи като сервитьорка, за да помага финансово на семейството си. По собствените й думи, до този момент те са били толкова бедни, че почти не са имали обзавеждане и се е налагало да спят на земята. Дискриминирана и презирана в гимназията заради бедността и азиатския си произход, Мишел търси форма на бягство от проблемите си и го намира в рисуването. Показвайки забележителен талант, тя е приета в колеж по изкуствата във Флорида и се записва да учи там, след като майка й плаща първата семестриална такса с парите за мебели, дадени им назаем от чичо й.
 
Получава първия си лаптоп от учебното заведение и го използва, за да публикува седемминутен видеоурок по гримиране – нещо, което й е било забранено от майка й да упражнява върху себе си до последната година в гимназията. Клипът генерира 40 000 гледания само за една седмица, което окуражава Мишел до създаден свой личен блог, в който публикува указания и упътвания за различни начини на гримиране. Останалото, както казват, е история…
 
В края на октомври 2014 Мишел Фан бе поканена като специален гост на първото издание на конференцията Code/Mobile в Хафмуун Бей, Калифорния, за да разкаже от първо лице пред аудиторията за пробива, който направи в YouTube през изминалите осем години. "Първите материали, които публикувах в персоналния си видеоканал, бяха клипове с кучета", спомня си Мишел, която създава директорията си в YouTube през 2007. По това време тя изкарва прехраната си и помага за оцеляването на близките си, работейки в закусвалня. Липсата на опит в продажбите на такива продукти се оказва препъникамъкът, заради който не може да започне работа в магазин за козметика, но последното, което смята да направи, е да се откаже и рухне под ударите на съдбата.
 
"Когато започнах в колежа, YouTube беше нещото, за което всички говореха, така че за мен беше най-логично да се опитам да намеря поле за изява именно там. Вместо да се подам на отчаянието, аз потърсих друга вратичка и се оказа, че тази вратичка е капакът на лаптопа ми", разказва лицето на EM by Michelle Phan – собствената й козметична линия под шапката на L'Oreal, която дебютира миналото лято. След като поставя началото с няколко радушно приети видеоурока по гримиране, Мишел решава да покаже на аудиторията как чрез различни техники на нанасяне на отделните продукти чертите на лицето могат да бъдат променени до неузнаваемост, правейки големия си удар със серия демонстрации по "трансформация" в Lady Gaga, Анджелина Джоли или Барби. Интернет медията Buzzfeed изиграва особено голяма роля за популяризирането на Фан, след като пуска няколко публикации с нейни видеоклипове, които се превръщат в хит сред потребителите. "Показах на хората как напълно да променят лицата си. Lady Gaga определено ми помогна да се озова под прожекторите". 
 
Междувременно големи брандове за грим като Lancome започват да срещат затруднения в намирането на ефективна форма на интернет реклама на продуктите си. През 2008 един от маркетинговите директори на компанията решава да потърси в Google свежи идеи и нови лица, когато попада на Мишел. Така се стига до първия договор между Lancome, чийто собственик е L'Oreal, и 21-годишната по това време Мишел Фан. Самата тя обяснява, че нейните непрофесионални клипове от дома й се харесват повече на аудиторията, отколкото скъпите телевизионни реклами. "Хората трябва да проумеят кое е онова, което отличава YouTube от всичко друго - човек отива там, защото иска да се почувства свързан с някого".
 
Що се отнася до икономическата страна на YouTube, Фан изтъква някои задължителни елементи, без които използването на платформата не би могло да бъде толкова печелившо, колкото е в нейния случай. "Като с всеки друг дистрибутор, не е достатъчно да имаш междинната връзка. Трябва да си намериш спонсори и да продаваш даден продукт". Също така е важно да се знае, че не всяка YouTube звезда – някой, събрал милиони гледания на един или повече авторски видеоклипове – има потенциала и ресурсите да събере 7 000 000 последователи и над милиард гледания. В YouTube съществува т.нар. средна класа, в която попадат повечето пробили ъплоудъри. "Много от моите приятели имат по около 200 000 абонати и месечните им приходи са от порядъка на пет и дори шестцифрени суми, което е повече от достатъчно", обяснява Фан.
 
Сега тя отдавна не разчита единствено на YouTube като източник на приходи. През 2011 Мишел основава компания за интернет търговия с козметични продукти, наречена Ipsy. Мишел Фан обаче далеч не е реализирала всичките си идеи и амбиции. От скоро е собственик на собствен музикален лейбъл - Cutting Edge Music – ориентиран към любимата й електронна сцена, не без връзка със заведения срещу нея съдебен иск за нарушени авторски и издателски права чрез използването на музикални произведения за саундтрак на клиповете й. Ищецът е Ultra Records, с които Мишел е имала договорка за безвъзмездно използване на музика, "докато не започнах да правя пари. Тогава те решиха, че тяхната музика е нещото, което ме прави успешна".
 
Както много хора, които подобно на нея са тръгнали от нулата и са стигнали далеч, Мишел иска да подаде ръка на други предприемчиви, креативни и най-вече талантливи хора, поради което и стартира собствена инициатива чрез Endemol Beyond. Тя се надява да намери други като нея, "защо не Мишел Фан на кулинарията или Мишел Фан на видеоигрите", за които да превърне в ментор и партньор. "Защото е много лесно да направиш вирално видео – трудното е да се задържиш, да успееш да налучкаш формулата към дългосрочния успех".
 
"Днес ние живеем във времена, когато би трябвало да си сътрудничим. Защото настоящето е в интернет и е безкрайно трудно да кажеш кой какво притежава. Аз вярвам в Отбор Интернет и съм тук, за да защитавам моите съмишленици и съотборници в YouTube. Тук съм, за да се боря и отстоявам територията си", завършва Мишел.

Свързани новини

В памет на Карл Лагерфелд

07.06.2024

Жертвите са жени от САЩ

16.05.2024

Най-очакваното модно събитие

20.02.2024

Кой е цветът на 2024?

19.01.2024

Пробуждане на модата

21.11.2023


flash