Търси в сайта...

Стриймингът - основен двигател на устойчивия ръст на световната музикална индустрия за 2022

9% е глобалният ръст на музикалния пазар в света през 2022 г., съобщиха от Българската асоциация на музикалните продуценти (БАМП), национална група на Международната федерация на звукозаписната индустрия (IFPI) за България. Данните са от последния годишен доклад на IFPI – Global Music Report за 2022 г., и показват осма поредна година на растеж. Общите приходи на индустрията през изминалите 12 месеца са достигнали 26,2 милиарда щатски долара.
 
Основен двигател за ръста на приходите през 2022 г. отново e стриймингът, и най-вече неговата платена абонаментна форма, където е налице скок с +10,3%, спрямо предходната година. Това е донесло на индустрията 12,7 милиарда щатски долара. До края на 2022 г. потребителите с платени абонаменти вече наброяват 589 милиона. Общите приходи от стрийминг (с абонамент и подкрепен от реклами) отбелязват ръст от +11,5% и достигат сумата от 17.5 милиарда щатски долара. Това са 67% от всички приходи на световната музикална индустрия, което прави дела на стрийминга все по-значителен с всяка изминала година (през 2021 г. приходите от стрийминг бяха 65,5%).
 
Продажбите на физически носители отбелязват ръст за втора поредна година след срива през пандемичната 2020 г. Те задържат стабилно ниво и са нараснали с 4 %, което се дължи най-вече на скока на винила с 17,1%. Приходите от управление на права са се увеличили с 8,6 %, завръщайки се към нормалния си ритъм от периода преди COVID да парализира концертния бизнес. Приходите от синхронизации скачат с 22,3 % спрямо 2021 г.
 
"България следва световната тенденция за ръст в платените стрийминг абонаменти, като в сравнение с 2021 г. те са се увеличили с удивителните 48,5%. Общите приходи от стрийминг (с абонамент и подкрепен от реклами) отбелязват ръст от +39,9% и представляват 51,6% от целия български музикален пазар. У нас също се наблюдава тенденция за растеж на общите приходи всяка година. През 2022 г. те са се увеличили с +23,9% спрямо 2021 г., като индустрията ни е генерирала 11,4 милиона щатски долара.", коментира изпълнителният директор на Българската асоциация на музикалните продуценти Петя Точарова. "Независимо от този ръст, България продължава да изостава в глобалната класация на музикалните пазари, където сме на 54-то място от общо 70 пазара, които IFPI наблюдава. Факт обаче е, че макар и леко, започваме да се придвижваме нагоре, като за изминалите 12 месеца сме се изкачили с две позиции, от 56-то на 54-то място.", допълва тя.
 
Обнадеждаваща за родните музикални продуценти е промяната в приходите от управление на права, като спрямо 2021 г. те са нараснали с 9,4% и представляват втория най-значим източник на приходи за индустрията след стрийминга.. Впечатляващ ръст у нас бележат и продажбите на винили, които са скочили почти двойно за изминалата година, а именно с 96,7%. 
 
"Инвестициите и иновациите на звукозаписните компании доведоха музиката до още по-високо ниво на глобална свързаност, чрез изграждането на локални екипи по света и работата им с артисти от широк жанров спектър. Това стимулира развитието на индустрията и позволява на феновете да подкрепят с още по-голям размах своите местни артисти и култура.", споделя по повод представянето на доклада Главният изпълнителен директор на IFPI Франсис Мур. "С разрастването на музикалния пазар обаче още по-отговорна става задачата на лейбълите да гарантират, че артистите получават възможно най-справедливото възнаграждение за труда си. Това предизвикателство става все по-голямо поради нарастващия брой играчи, опитващи се да се облагодетелстват от музиката, без да инвестират в нея и без да допринасят за развитието ѝ." 
 
Приходите на музикалната индустрия нарастват във всеки един от регионите през 2022, както следва: 
• Европа, вторият по големина пазар в света, отбелязва 7,5% ръст на приходите, като трите най-големи пазара в региона отчитат ръстове: Обединеното кралство (+ 5,4%), Германия (+ 2,2%) и Франция (+ 7,7%).
• Азия отбелязва ръст от 15,4%, а най-големият ѝ пазар, Япония - 5,4%. Вторият по големина пазар, Китай, има ръст повече от 20% (28,4%), влизайки за първи път в първата петица пазари. Тенденцията в Азия да се потребяват физически носители продължава и през 2022 г., като регионът е с 49,8% дял от приходите от физически носители в цял свят.
• Латинска Америка нараства с 25,9%, като всички пазари в региона регистрират двуцифрени ръстове. 
• Близкият Изток и Северна Африка отстъпват първото място по темп на растежа и заемат трето място за 2022 г. с увеличение от 23,8%. Регионът има най-високия дял на стрийминга в света с 95,5%.
• Африка е най-бързо развиващият се регион през 2022 г. с ръст от 34,7%, който в голяма степен се дължи на значителното увеличение на приходите на най-големия пазар в региона ЮАР (+ 31,4%).
• САЩ и Канада са най-големият регионален пазар и отбелязват ръст от 5%. САЩ са най-големият национален пазар, който за първи път надхвърля 10 милиарда щатски долара с ръст от 4,8%, 
 
Ръстът на индустрията по световни региони и пълния Глобален музикален доклад на IFPI за 2022 може да видите тук.
 

Свързани новини

Алгоритъмът засега се тества ограничено

03.04.2024

Какво се случва с музиката в TikTok?

02.02.2024

Новини от Meta

25.01.2024

Facebook и Instagram стават платени

01.11.2023

Ново във видеоплатформата

20.10.2023


flash