Търси в сайта...

10 полезни съвета как да се справим с жегата

Горещината отново ще постави на изпитание хората с хронични заболявания, особено на сърдечносъдовата система, пише 10te.bg. Тя е стрес за всички, но при здравите организмът се адаптира по-лесно.
 
Хипертонията е едно от заболяванията, които изискват повече внимание в жегите. “При топло време човек се поти, кръвоносните съдове се разширяват. Първият съвет към хипертониците е да поемат повече течности за компенсация – поне 1,5 л на ден, а най-добре 2 л”, казва д-р Зоя Кунева, началник на отделението по неинвазивна диагностика в Клиниката по кардиология на Александровска болница. Под течности се разбира и водата, и напитките, но не и алкохол. При високо кръвно човек не бива да се излага на пряко слънце. Ако се налага излизане, нека да е преди 11 ч. или след 17 ч.
 
Ако Вие или човек до Вас се почувства зле:
  • • Опитайте се да намерите помощ, ако се чувствате замаян, отпаднал, неспокоен или изпитвате силна жажда и главоболие; преместете се на хладно място възможно най-бързо и премерете телесната си температура;
  • • Починете си незабавно на хладно място, ако изпитвате болезнени мускулни спазми, най-често в краката, ръцете или корема, в много случаи след продължителни упражнения през горещите дни; пийте рехидратиращи разтвори, които съдържат електролити; потърсете медицинска помощ, ако крампите, предизвикани от горещината продължат повече от един час.
Ето и 10 полезни съвета в горещото време.
 
1. Приемайте течности
Пийте повече вода. Важно е да се приема достатъчно от нея, тъй като с дишането и изпотяването в топлото време се губят много течности, които трябва да се набавят. Айрянът, както и соковете също са напитки, които можем да предпочетем в жегата. Специалистите отбелязват, че посягането към алкохола е лоша идея. Бирата също не е подходяща за топлото време през деня, оставете я за по-вечерните часове. Газираните и студените напитки не са препоръчителни.
 
2. Лека храна
Хубаво е храненето да бъде по-често в по-малко количество през деня, да няма прехранване, да няма консумация в горещините на меса, които са тлъсти; да няма пикантни храни. Колкото повече сме се нахранили, толкова повече топлина ще се образува вътре в нас. За предпочитане е да наблегнем на салати, свежи зеленчуци, свежи плодове.
 
3. Без голяма температурна разлика между вън и вътре
Голямата температурна разлика е абсолютно противопоказна, тя е стресова за организма. Специалистите съветват да не допускаме разлика между температурата в стаята и навън повече от четири – шест градуса.
 
4. Навън: леки дрехи и шапка
Хубаво би било в най-топлите часове на деня да не прекарваме много време навън. В жегите е добре да носим леки дрехи, да не са стегнати по тялото, по възможност да са от естествени материи, както и да са със светли цветове. Добре е на главата, когато се излагаме на слънце, да има шапка, която да ни предпазва, а не трябва да забравяме слънцезащитния крем, както и да хидратираме кожата си.
 
5. Избягвайте изморителна физическа активност
Не прекалявайте с уморителните физически активности в горещите части на деня. Ако ви предстои такава – свършете я в най-хладната част на деня, която обикновено е сутрин между 4 и 7ч.
 
6. Правилно дишане
Йога практиките за правилно дишане ще ви помогнат много да понесете топлината през лятото. Вдишвайте бавно, задържайте леко дъха и след това издишвайте също толкова бавно. Повтаряйте упражнението 10 пъти винаги, когато ви стане горещо.
 
7. Охладете матрака или дюшека
На първо място ползвайте леки чаршафи и завивки без пълнеж, за да избегнете задържането на топлина. Добра идея за справяне с нощната мъка, причинена от горещините, е охлаждането на матрака. Под него сложете вакуумирани торбички с вода, която сте замразили предварително в камерата на хладилника или фризера. Преди да си легнете, сложете торбичките под матрака. Те ще освобождават хладина през цялата нощ и няма да намокрят матрака ви.
 
8. Охладете жилището
Стремете се да поддържате хладна температура в жилището си. Проверявайте температурата в него между 8 и 10 ч., в 13 ч. и вечер в 22 ч. Тя трябва да бъде по-ниска от 32°C през деня и 24°C през нощта. Затворете прозорците и особено онези, които са директно изложени на слънчева светлина през деня. Пуснете щори, драперии и тенти на прозорците, които се огряват от слънцето сутрин или следобед. Използвайте хладния въздух през нощта, за да проветрите жилището си. Ако е безопасно, отворете всички прозорци през нощта и рано сутринта, когато външната температура е по-ниска.
 
9. Стойте на сянка
Стойте на сянка и, ако не ви се налага, не излизайте между 12:00 и 16:00 часа.
 
10. Студен душ
Прохладните душове са класически метод за противодействие на горещината. Те имат и редица полезни действия за организма – намаляват кръвното налягане, стимулират кръвообращението, подобряват оросяването, намаляват болките и възпаленията и релаксират нервната система.

Свързани новини

10 места, където погрешно търсим щастие

14.12.2018

Колко време се готвим за Коледа

12.12.2018

"Осиновени истории" на Бела Чолакова

10.12.2018

Какъв тип романтичен партньор сте?

06.12.2018

5 съвета за справяне с разходи по Коледа

05.12.2018

Коментари


flash