Михаела Филева и Гергана Николаева на една сцена в "Есмералда - Парижката Света Богородица"

"За 30 юни и 2 юли 2022 бяха определени премиерните спектакли на мюзикъла "Есмералда - Парижката Света Богородица" , продукция на Държавна опера-Стара Загора. За първия спектакъл билети няма. Поради големия интерес добавихме още една дата – 1 юли.", каза Огнян Драганов, директор на Държавна опера-Стара Загора в началото на проведената пресконференция на 22 юни. "И тъй като акцент в заглавието постановката е съдбата, според мен няма нищо случайно! Съдбата е пожелала да се уважи датата 1 юли, когато е 97-ият рожден ден на Старозагорската опера." 
 
И още нещо, което доказва обичта и преклонението на старозагорци от преди близо 100 години към "нашата опера": Зрителите ще гледат спектакъла на Античния форум "Августа Траяна" от новопостроена трибуна за 500 места.
 
Автор на изключителната музика на "Парижката Света Богородица" ("Notre Dame de Paris") е Рикардо Кочанте, вдъхновен от великата едноименна творба на Виктор Юго. Либретото е написано от Люк Пламондон. Романът е най-известното произведение на Виктор Юго, една от най-четените книги във Франция, преведена на десетки езици. Това забележително историческо произведение, чието действие се развива през 1482 в Париж, под двете кули на великата катедрала Нотр Дам, разказва история за любовта, съдбата, архитектурата и политиката и убедително пресъздава средновековния свят в зората на модерната епоха.
 
Режисьор на постановката е проф. Виолета Горчева: "Реализацията на "Парижката Света Богородица" на старозагорска сцена ще бъде първата в историята на творческото битие на произведението, което е създадено през 1998 и триумфално шества по световните сцени, детронирайки дори творбите на Ендрю Лойд Уебър. За първи път в тази творческа летопис на творбата тя ще бъде изпълнена с хор, който е главно действащо лице, метафора на катедралата "Notre Dame de Paris", която, както и самият Виктор Юго нарича "двуглавият сфинкс" носи идеята за противоборството между злото и доброто, метафора на съдбата, на провидението, на висшия разум. Хорът има много специална функция, така както е в концепцията на жанра мюзикъл, както и балетът, и оркестърът, и артистите…Получава се хомогенна смес, в която няма деление на съставите, а творческа амалгама, която се води в основната линия – да изведе и защити сценичната транскрипция на творбата.
 
Водещ е монтажният кинопринцип, с резките и контрастни преходи, екстремалните и нагнетени сцени, драматургично заложени и подпомогнати от минимализма и лаконичността на музикалната форма, съвременния ритъм и метрум, произтичащи от самия концепт /модел на жанра рок опера."
 
За първи път старозагорци ще имат възможност да видят по този начин решен "Notre Dame". Досега творбата навсякъде по света се играе на запис – балет и солисти. Хор няма. Това е уникалното и е творческо предизвикателство и провокация, които директорът на операта Огнян Драганов отправи към нас и се надявам да оправдаем претенциите му"- сподели на брифинга проф. Горчева.
 
Хореограф на "Notre Dame..." е световно известният Марио Пиаца: "Говорейки за "Notre Dame", говорим за любовта и за смъртта. Тези две теми, свързани с танца са винаги заедно. Дорес Хантри е един от хореографите философи, който в началото на века се занимава с тази тема.
 
В тази опера аз съм ловец на перли. Всеки певец, всяка нота, всяко движение на танцьора са хореографска и музикална концепция. Всеки работи и знае партията и на другия. Всеки започва или прекратява живота на другия. Това е моята философия, която дадох на заглавието. Всяко хореографско движение съм поставил така че да експресирам живота и смъртта. Когато обърнете внимание на символичните жестове на танцьорите или това, което се нарича мудра, това подчертава всяка музикална нота и всеки литературен текст. Заявявам, че трупата, с която работя "Парижката Света Богородица" е на много високо ниво. Отправям своите комплименти към Държавна опера Стара Загора, за това, което виждам. Всички работим в прекрасна хармония…", сподели Марио Пиаца.
 
 
На брифинга присъства и популярната поппевица Михаела Филева, която дебютира на оперна сцена в централната роля на Есмералда: "Благодаря за доверието на този чудесен колектив. За мене е чест, удоволствие и голям късмет да градим образи с прекрасните колеги. Между нас има огромна eнергия, работим с желание и любов и съм сигурна, че този наш плам ще стигне до публиката", каза Михаела Филева.
 
Диригент на постановката е Владимир Бошнаков: "След "Сънят на Пилат" за мен е огромно удоволствие да участвам в създаването на нова световна премиера. За пръв път музиката към този мюзикъл, създаден преди почти 25 години, е създадена на компютър и записана в едно студио. От тогава до днес се играе само на запис. На компютър са направени всички музикални инструменти, всички хорови партии. С този запис солисти и балет шестват по целия свят. Случайно разбрах, че на 30 юни 2022 мюзикълът гостува в Геноа в оригиналния си вариант.
 
В Стара Загора ще представим произведението с голям симфоничен оркестър, рок група, голям и малък хор…Много съм щастлив ще имам възможност да работя с Марио Пиаца, чиято концепция всички заедно ще реализираме по най-добрия начин. Това, което той иска да пресъздаде с танц, ние ще направим с музика от оркестър и глас. В момента, в който се сблъсках с музиката, видях едни "музикални асансьори", нещо което не може да се определи като тенор, баритон, сопран, мецосопран…Солистите се "разхождат" по един огромен диапазон и покриват не само музикален, но и психологически диапазон от пресъздаване на душевни състояния. От мюзикъл, както и маестро Пиаца каза, правим опера. Тук няма текстове. Действието върви от музикално произведение в музикално произведение, които на брой са 51 + увертюрата всичко в рамките на два часа. Има сола, дуети, терцети. Музиката е шлагерна, естрадна, на места – драматична, но много мелодична".
 
Маестро Бошнаков уточни, че има различни варианти на оригинала – френски, руски, италиански, украински, на български – преводът е направен от поета Йордан Пеев. Той благодари на Людмил Горчев за оркестрацията за първи път в историята на мюзикъла за рок група, голям симфоничен оркестър, смесен и детски хор на български език.
 
Автор на сценографията и на костюмите е Денис Иванов: "Единствените елементи, които илюстрират директно църквата са голямо изображение на скърбящата мадона – една великолепна и безкрайно изразителна статуя на Света Богородица от катедралата на Барселона /Погребението на Христос на Хосеп Лимона и Бругера (1864 – 1934), създадена през 1920, която, композирана по определен начин в сценичното пространство, създава усещането, че наблюдава с жалост действието и сякаш е съпричастна с терзанията на героите и съпреживява с тях чувствата и пътя им. Другият реален елемент са трите камбани, които символично маркират кулата на Квазимодо и неговата обител. Костюмите са съвременни, без ангажираща конкретика в епохата и стила, просто някога през 20-ти век. Изведени са на преден план характерите на персонажите и тяхната социална индивидуалност и специфика, като колорит", е концепцията на Денис Иванов.
 
Солистите са разпределени в два екипа, които ще се представят на различните спектакли. В ролята на Есмералда зрителите ще видят Михаела Филева и Тереза Бракалова, Борис Тасков и Валери Турманов ще бъдат в ролята на Квазимодо, Николай Моцов, Борис Тасков, Хъ Цинг Фанг ще се редуват в ролята на Грингоар, Денис Иванов и Марин Русинов си поделят ролята на Фроло. Участват още Богомил Спиров и Димитър Райчев /Феб/, Гергана Николаева, Ивона Иванова /Фльор де Лиз/, Александър Панайотов, Денис Бояджиев /Клопен/, оркестър, хор, балет, деца от Детско-юношеската студия за опера и балет на Държавна опера-Стара Загора, представители на Прабългарската школа за оцеляване "Бага-Тур".

Свързани новини

"Приказката продължава"!

17.04.2024

Гласуваме до 10 май

04.04.2024

Очаквано добра комбинация

01.03.2024

Парчето е част от албума ѝ, 96

15.12.2023

Международен екип е работил по тавата

12.10.2023


flash